تبلیغات
جهنم افکار - نقدی بر شاخ نبات

نقدی بر شاخ نبات

دوشنبه 3 آبان 1389  12:49 ق.ظ

تاتر یا تیاتر شاخ نبات به نویسنده گی و کارگردانی مهدی شمسایی با بهره گیری از پشتوانه ادبیات کهن ایران زمین و همچنین برگرفته از تجربیات شخصیت سازی یا به قولی تیپ سازی بزرگان و هنرمندان دوران معاصرمان نشات گرفته است . اما این را باید قبول داشت که کارگردانی خوب و بدور از تقلیدش توانسته هم داستان را به خوبی از پیش ببرد و هم تلنگری باشد برای یادآوری قصه های کهن ایرانی و از همه مهمتر نگاهی نقد آمیز از جامعه کنونی .
همانطور که میدانیم وقتی در جامعه ای جک یا لطیفه یا طنز خاصی شکل میگیرد که پایه بوجود آمدنشان مشکلات اجتماعیست و به وفور یافت می شود ، نشان دهنده این است که آن جامعه درگیر مشکلاتیست که از نگاه هنرمند که جزو قشر روشنفکر جامعه به حساب میاید دور نخواهد ماند . که این تاتر ، با ذکاوت کارگردانش ، این مقوله نیز خیلی ساده اما در خور تامل در معرض دید تماشاگر گذاشته می شود .
همانطور که در بروشور معرفی کار ، در قسمت یادداشت کارگردان می خوانیم که :((دستمایه اصلی نگارش نمایشنامه های من جملگی معلول اتفاقات است ....))
هنگامیکه یادداشت کارگردان را میخوانیم احساس نزدیکی به خواننده دست می دهد که گویی کارگردان از درون خود خواننده کلامی گفته اما وقتی که نمایش را دیده و دوباره یادداشت کارگردان را می خواند این احساس تبدیل می شود به احساس همذات پنداری که تماشاگر با دیدن نمایش و قصه خوب نمایش و بازی روان بازیگرانش بدل می شود . و حتی آن چنددیالوگی که بین بازیگران که به آن پینگ پونگی می گویند که بصورت تک کلمه بین بازیگران ردوبدل می شود ، که به نظر نگارنده این نوشته بعضی از این کلمات پینگ پونگی همخوانی ای با دیگر دیالوگ ها ندارد و فقط برای هموزن کردن ریتم داستان انتخاب شده بود اما با بازی خوب و همچنین متن سرشار از ادبیات نویسنده نمایش به هیچوجه دیده نشد .
اگر نگاهی به طنز های کنونی ای که در جامعه بخصوص تلویزیون وجود دارد ، داشته باشید ، متوجه می شوید که طنزی که در این نمایش بجز چند موارد همگی بر پایه طنزیست که در کلام و بدون مسخره کردن بوجود آمده است ، باز هم ذکر می کنم در چند مورد این طنز در حد چند کلمه همخوانی ای با کلمات دیگر ندارد و فقط برای هموزن شدن امده است ، اما طنز بلیغش این چند نقص را کاملن ( کاملا سابق ) پوشانده است .
تیپ سازی و نوع بیانها در قسمتهایی از این نمایش به نظر بنده ، کارگردان شاخ نبات ادای احترام خوبی بود به هنرمندانی که هنرشان ماندگار شده است انجام داد ، بطور مثال فیلم قیصر به کارگردانی مسعود کیمیایی ، نوع بیان بهمن مفید ، رضا بیک ایمانوردی ، خواننده های کوچه بازاری مثل داوود مقامی ، هنرمندان مجموعه شهر قصه ، تاترهای روحوضی بخصوص همدوره های مرتضی احمدی ، بازیگر های تاترهای لاله زار و سنگلج ، و سوگول همه اینها مرحوم علی حاتمی . یادشان جاوید .
در مورد میزانسن های بازیگران باید به این نکته اشاره داشت که نمایش هایی که بصورت اپرا یا بقولی موزیکال هستند و بواسطه همراهی موسیقی زنده از بازیگران زیادی استفاده می شود ، باید نمره خوبی به این نوع میزانسن بندی با آن دکور شلوغ اما گویایش ، داد . میدانیم که هرچه تعداد اجرای نمایش جلوتر می رود بازیگر خود را با صحنه وفق بیشتری می دهد و معلوم می شود که نه تنها میزانسن خود را حفظ می کند بلکه کمک شایانی به دیگر بازیگر همگروهیش می کند که میزانسن او هم حفظ شود .برای متوجه شدن منظورم صحنه ای را به یاد آورید که موشها میخواهند تصمیم بگیرند که با رهبر ناکارامد خود چه کنند که دور هم حلقه زده اند و هرکسی که نوبت دیالوگش هست چطور برای بیان گفته اش عمل می کند .
دکور نمایش هم که در پرده دوم با امکانات سن متحرک تالار وحدت به معرض دید در میاید ، تا آخر داستان کمک شایانی به داستان می کند که این نشان دهنده جان داشتن اجسام بی جان هست .جایی که صندلی ای که در حد چند متر ، پلکانی از کتاب و کتابخانه ای از کتابهای بزرگ و مسندی که بر روی کتابها نهاده شده است ، همه و همه بیان کننده جامعه آلوده ایست و این یعنی متعهد بودن هنرمند در قبال مردم جامعه اش که او هم جزوی از آنهاست .
لباس های بازیگران هم به خودی خود بیان کننده چگونگی شخصیت کاراکتر های داستان هست و حتی انتخاب رنگ هم نقش بسزایی در نوع شناخت شخصیت کاراکتر به تماشاچی کمک می کند . بطور مثال رنگ قهوه ای نیمه خنثی ای که تن موشی که فقط و فقط به فکر تساوی کردن کفه ترازو برای سیر کردن شکم گربه سفید ابلق هست خود بیان کننده چگونگی رفتار موش هست .
به همه اینها بیافزایید موسیقی خوبی که توسط بهنام کلاه بخش بر اساس دستگاههای ایرانی ساخته شده و بصورت همزمان و با چینش خوبی که نوازندگان و گروه کر در دو طرف صحنه بصورت قابی که عکس را زیباتر می  کند قرار گرفته اند نیز کمک بی چون و چرایی به نمایش می کند . و گویی که چگونگی قرار گرفتن نوازندگان و خوانندگان کر جزو لاینفک صحنه می باشند . چون در بیشتر نمایش های موزیکال اگر دقت کنید نوازنده یا نوازدندگان فقط کار موسیقی را می کنند و فضا را اشغال می کنند و شاید این قرار گرفتن نیز لطمه ای به چگونگی قرار گرفتن دکور بزند اما در این نمایش گروه موسیقی نه تنها اینگونه نبوده بلکه نوع چیدمانشان هم به دکور جان بخشیده است .

جالبترین نکته این نمایش از نظر من این است که بعضی از داستانها یا نوشته ها و ...دارای تاریخ مصرف هستند و بعضی دیگر خیر . بطور مثال کتاب مزرعه حیوانات جورج اورول که اگر خوانده باشید متوجه منظورم می شوید که جزو بی تاریخ مصرف هاست ریا،  یعنی در هر زمانی با خواندنش به نظر میاید که تازه نوشته شده است و به نوعی از آن جامعه به حساب میاید . حال این نمایش هم همین هست و نمی شود گفت از این نمایش فلان چیز را فهمیدیم یا فلان چیز دیگر را . شیوایی بیان داستان و تاریخ مصرف نداشتنش باعث این می شود که فقط شخصیت خوب یا شخصیت بد نداشته باشد بلکه خوب بد هم داشته باشد یا برعکس بد خوب .
در پایان امیدوارم روزی بشه که در رسانه های جمعی بخصوص تلویزیون اجازه پخش تیزر تبلیغاتی تاترهای روی صحنه داده شود که چنین داستانهای خوبی با بالاترین امار تماشاچی به پایان برسد و همچنین آرزوی موفقیت برای هنرمندان ان نمایش و دیگر هنرمندان .
این نمایش تا پایان این هفته یعنی 6/7/89 در ساعت 18 در تالار وحدت به اجرا در میاید . دیدنش را به همه شما پیشنهاد می کنم .

این هم سایت اصلی این نمایش



این عکسها از میلاد پیامی از این آدرس برداشته شده است : تاتر








 و این عکسها توسط حسین موسوی فراز گرفته شده است که در اینجا آمده است .









Cash on Horn Candy
Horn theater or theater candy gay writer and director Mehdi Shamsaie enjoying ancient Iranian literature support the earth and also from experiences, building character or making promises Brigade elders and artists during Masrman originated. But it must accept that good and directed away from the story Tqlydsh could well be embraced and flip to remind ancient Iranian stories and most importantly look at the violent criticism of current society.
As a society we know when the jokes or humor jack or a specific shape based on community, and made his approach to problems is abundant, indicating that the community look at the artists involved Mshklatyst among the intellectual stratum of society is taken into account will not stay away. The theater intelligence director with the very simple concept, but pause to look befitting the audience will be awarded.
As introduced in the brochure work, in the Director notes that read: ((form a context for my writing plays Jmlgy is disabled ....)) events
When you read the notes feel close to the director loses the reader as if from within Director Singer told verbally but when seen the show yet again the director calls this feeling becomes the imaginary audience to feel Hmzat see view story Good views and mental game becomes Bazygransh. And even table tennis Chnddyalvgy to say that the single word between Rdvbdl be cast to this writer some of these words Pong pin compatible with other lines and was chosen only for Hmvzn Krdnrytm story was played Text and full of good literary writer shows up display was seen.
If you look at the current humor in the community there, especially TV, have, you realize the humor in it except a few cases Maysh Tnzyst all based on the words and no mock is created, again, I mentioned In several cases the humor too few words in harmony with the words no longer come just for being Hmvzn, but the humor Blyghsh Kamln few defects (very former) is covered.
Building type and type of parts of speech in my opinion this show, director Candy Horn was a good tribute to artists who have made lasting Hnrshan, for example film, directed by M. Kaiser, chemical, type of expression Bahman Mofid Aymanvrdy Reza Beik, singer by David Lane market position as artists, the city set the story, and the late Ali Hatami Svgvl all this. Eternal memories.
Myzansn the cast should be noted that views that as Opera or Musical legumes are accompanied by live music of the great actors are used, you should score well with this type of scheme Myzansn room decor, but Gvyaysh, said. Any number of views and goes ahead with its cast more adapted to the stage and turns out to be not only keeps your Myzansn but also contributed to other actors that he Myzansn is preserved. I mean the scene to get noticed Remember that a mice with a leader who wants to decide how frustrating that their rings have gone too far and turn everyone's Dyalvgsh told how to express his acts.
The decor display the second screen features animated old Hall comes to the sight until the end of the story contributed to this story shows that John is an inanimate object. Where chairs a few meters in extent, stepped A library of books and large books on finite Books has established, all expressing infected population and that means stopping the artist being committed against the people of her community who also part of them.
The actors dress in itself conveys the story of how the character's personality and even choose the color of the character playing a role in recognizing the type of characters to help spectators. For example, semi-neutral brown tone that the mouse is thought to equal only to scale to feed your cat is white piebald mice expressing how the behavior is.
Add to all this good music by Behnam hat section on Iran and made systems simultaneously and with great arrangements and the musicians in the choir on both sides that frame the scene as the beautiful photos will also help have been undisputed is displayed. And as if that were how deaf musicians and singers taking part are an integral part of the scene. Because most musical show or a musician if careful Nvazdndgan just do music and they occupy space and may also harm the exposure to how the decor would be one band but this show was not only kind but also the type Chydmanshan also has given John decor.

Coolest thing in my opinion this show is that some of the stories or posts and ... Do not use history. For example, the book Animal Farm George Orwell I mean that if you get called. Now this show is not the same be said of this show or whatnot whatnot realized the other. Eloquence of expression and story on this will cause consumption Ndashtnsh Khfqt good character or bad character is not good but bad is bad or good contrast.
In the end I hope one day get the mass media, especially broadcast TV teaser Tatrhay allowed to be on stage with such great stories spectators highest finish and good luck for artists and other artists that show.
The show this week end 6/7/89 at 18 in the Hall comes into force. To See I suggest to you all.


نوشته شده توسط: آمد | آخرین ویرایش:پنجشنبه 20 آبان 1389 | نظرات ()

برچسب ها: تاتر ، بازیگر ، تالار ،
نمایش نظرات 1 تا 30